Delhaize zet minder Unilever produkten op uw kassaticket

De supermarktketen Delhaize besliste vandaag om een groot aantal produkten uit het assortiment van Unilever niet meer aan te bieden in haar Belgische vestigingen. Aanzet tot deze beslissing is een conflict tussen Delhaize enerzijds en de Unilever anderzijds.

Unilever is een bedrijf dat verschillende grote merken huisvest en ervoor zorgt dat deze bedrijven hun produkten in de verschillende supermarkten kunnen aanbieden. De merken en produkten die we bij Unilever kunnen terugvinden zijn onder andere wasprodukten (Robijn, Omo, Coral), roomijs (Ola, Ben & Jerry’s), olijfolieprodukten (Bertolli), thee en ice-tea (Lipton), voedingsmiddelen (Knorr, Becel, Boursin, Calvé, …) en talloze andere merken en produkten.

delhaize unilever

delhaize unilever

Delhaize en Unilever hebben een jarenlange samenwerking achter zich, waarin veel contracten en overeenkomsten zijn afgesloten. Binnen deze samenwerking heeft Delhaize kortingen kunnen krijgen waardoor het de produkten van Unilever aan concurrerende prijzen kon aanbieden.

Recentelijk besloot Unilever om de prijzen omhoog te laten gaan en dit is klaarblijkelijk in het verkeerde keelgat geschoten bij Delhaize. De eigenlijke prijsstijging zou slechts enkele procenten zijn, maar Delhaize heeft door de jaren heen ook verschillende handelskortingen bemachtigd en deze zouden nu ook worden geschrapt. Hierdoor zou voor een groot aantal produkten de prijs stijgen met 20 tot 30 procent.

Al snel volgden er gesprekken die de plooien weer zouden moeten gladstrijken maar deze hebben duidelijk hun doel gemist waarop Delhaize het besluit heeft genomen om alle produkten die te veel in prijs zouden stijgen niet meer in haar winkels aan te bieden. Van de honderden produkten die Unilever aanbiedt zal Delhaize er zo’n 150 uit de rekken halen, in de lege winkelrekken zullen dan alternatieve produkten worden aangeboden.

Delhaize geeft aan dat ze de produkten uit de winkel haalt omdat ze met haar klanten is begaan. Als men de prijsstijging zomaar zou aanvaarden dan is uiteindelijk de klant hiervan de dupe. Men hoopt bij Delhaize dan ook dat dit signaal krachtig genoeg is om Unilever alsnog te overtuigen om de prijzen minder sterk te laten stijgen voor haar klanten.

Natuurlijk heeft dit gevolgen voor verschillende partijen.

  • De klant zal in eerste instantie merken dat zijn favoriete produkten niet meer in de winkel aanwezig zijn; ofwel koopt hij de alternatieve produkten die aangeboden worden, maar de kans bestaat ook dat hij voor deze produkten naar de concurrentie gaat. In het ergste geval koopt deze ‘verloren klant‘ook zijn andere produkten bij de winkel aan de overzijde van het kruispunt.
  • De merken die onder het Unilever label verkocht worden zullen een duidelijke financiele stoot krijgen. Delhaize is een zeer grote supermarktketen met enorme omzetten en als daar ineens de helft van je produkten niet meer worden aangeboden komen al gauw de gevolgen naar boven; overstock en minder inkomsten.
  • De andere supermarktketens kunnen misschien wel een graantje meepikken aan dit verhaal; zij zullen met open armen de klanten ontvangen die hun favoriete produkten niet meer vinden in de Delhaize om de hoek.
  • Delhaize zal hoogstwaarschijnlijk wel een bepaald percentage klanten verliezen door deze stunt. Langs de andere kant zullen bepaalde klanten het juist appreciëren dat hun supermarkt niet zomaar buigt voor de perikelen van hun leveranciers.
  • De alternatieve merken en huismerkprodukten zullen iets meer verkopen, gezien zij het alternatief moeten bieden voor de 150 produkten die niet meer beschikbaar zijn. Goede produkten krijgen hierdoor meer kans om ontdekt te worden door de consument, welke op zijn beurt ook weer kan besparen door de goedkopere prijzen van de alternatieve produkten.
  • De gevolgen voor Unilever zijn vrij duidelijk; het consortium verkoopt minder van zijn produkten. Hierdoor stijgt de kans dat de merken die deel uitmaken van deze groep zelf druk zullen uitvoeren op Unilever om tot een overeenkomst te komen met Delhaize. Het is niet geheel ondenkbaar dat sommige merken rechtstreeks zullen gaan leveren aan Delhaize, al dan niet onder een nieuwe naam.

Wat ik hier nu allemaal van vindt? Ik vind het persoonlijk een zeer goede zaak dat Delhaize niet zomaar buigt voor de grillen van Unilever, langs de andere kant vind ik het spijtig dat ik voor bepaalde produkten niet meer in de winkel hier om de hoek kan gaan. Ik zal dus moeten uitwijken naar een andere supermarkt als ik bepaalde produkten nodig heb en de kans is dan ook vrij groot dat ik ook mijn andere aankopen in die supermarkt zal doen.

Over Michael Bogaerts

Wil je helpen? Neem dan contact op via mail op 'info apenstaart bogy punt be'
Dit bericht is geplaatst in lifestyle, shopping met de tags , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Delhaize zet minder Unilever produkten op uw kassaticket

  1. Lotje schreef:

    vind het wel spijtig da’k nu ni alles in Delhaize ga vinden… ik ga al ni graag winkelen, en nu moet ik nog meer moeite doen…

    Maar alé, t’is ergens wel goe dat Delhaize niet zomaar akkoord gaat met de prijsverhoging van sommige produkten en dat ze aan de portemonee van de klant denkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>