Yahoo! is gevallen voor de charmes van Microsoft.

Opmerkelijk nieuws uit het mysterieuze land der zoekmachines. Onlangs had Microsoft namelijk een poging gedaan om Yahoo! over te nemen. Yahoo!, een internetbedrijf dat groot is geworden met zijn zoekmachine en portaalsites, was echter niet onder de indruk van Microsoft en wees het overnamebod meteen naar de prullenmand. Het is dan ook opmerkelijk nieuws wanneer Microsoft en Yahoo! aankondigen dat ze gedurende 10 jaar zullen samenwerken.

De twee bedrijven hebben aangekondigd dat ze in de komende tien jaar aan samen de concurrentie zullen aangaan tegenover Google. Deze laatste heeft namelijk al jaren het overgrote aandeel in de markt van zoekmachines en advertenties. Microsoft en Yahoo! hebben samen amper 30 procent van deze markt in handen terwijl Google zo’n 65% van deze markt voor zich heeft.

Reeds vele jaren kijken zowel Microsoft als Yahoo! met lede ogen toe hoe Google deze markt domineert. Echter, bij elke zet die genomen werd om weerwerk te bieden tegen de dominantie van Google was de uitkomst dat Google alleen nog groter was geworden. Microsoft en Yahoo! konden toch niet bij de pakken blijven zitten en kwamen tot de conclusie dat samenwerken meer gewicht in de ring zou werpen.

Is het 10-jarige 'samenwerkingsplan' meer dan alleen maar voor samenwerking bedoeld?

Is het 10-jarige 'samenwerkingsplan' meer dan alleen maar voor samenwerking bedoeld?

Microsoft is echter een bedrijf dat het gewend is om altijd te winnen, hoe sterk de concurrentie ook mag zijn. Echter bleek ook bij Microsoft dat er meer nodig was dan een goede zoekmachine om Google te verslaan. Daarom had Microsoft een tijd geleden de bedoeling om Yahoo! over te nemen; een agressief overnamebod was daarvan het resultaat.

Met dit mislukte overnamebod in het achterhoofd probeer ik dan ook te ontdekken wat de werkelijke bedoeling is van Microsoft. Nooit eerder heeft Microsoft namelijk een ‘samenwerking’ gehad met een bedrijf waarbij het enkel bij die samenwerking gebleven is.

Embrace, extend and extinguish”  is de politiek die Microsoft voert; er is zelfs een wikipedia pagina gewijd aan dit onderwerp, op deze pagina (http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish) wordt de term dan ook duidelijk uit de doeken gedaan. Momenteel is Microsoft dan ook duidelijk in de tweede fase van haar plan om Yahoo! over te nemen.

Google mag zeker gerekend worden tot een van de belangrijkste namen die in de gangen van Microsoft wordt gefluisterd. Yahoo! heeft echter minder financiële middelen dan Microsoft en voelt de crisis dan ook veel harder dan de andere twee bedrijven. Yahoo! is ook veel afhankelijker van inkomsten uit reclame dan Microsoft of Google. Deze hebben namelijk ook andere grote inkomsten stromen die voortkomen uit software-ontwikkeling en dienstverlening. Daarbovenop komt dan nog eens dat bedrijven vooral besparen op uitgaven als reclame tijdens een financiële crisis. Deze zwakke positie van Yahoo! heeft hen waarschijnlijk over de streep getrokken om toch maar samen te werken met aartsrivaal Microsoft.

Tien jaar is lang en er kan dus nog veel gebeuren. Maar tijdens het komende decennium heeft Microsoft wel steeds een papiertje in handen waarmee het een bepaalde druk kan uitoefenen op Yahoo!. Hopelijk kunnen we over 10 naar nog steeds een item schrijven over het bedrijf Yahoo! want het bedrijf dat Bill Gates heeft opgericht droomt nog steeds van totalitaire globale macht in en over alles wat met computers te maken heeft, in de breedste zin van het woord.

Over Michael Bogaerts

Wil je helpen? Neem dan contact op via mail op 'info apenstaart bogy punt be'
Dit bericht is geplaatst in Globalisme, Internet met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>