Bij Proximus betaal je om gratis nummers te bellen

Opgelet; ik kwam er onlangs dankzij een handige tool op mijn smartphone achter dat Proximus (en mogelijk ook andere telefonie-providers) het niet zo nauw nemen met hun eigen voorwaarden; ze laten je namelijk betalen om naar de gratis 0800-nummers te bellen…

Groene nummers? Blauw betalen!

Heb je een abonnement op je gsm? Dan heb je wellicht een formule waarbij er een aantal belminuten en sms-berichten zijn inbegrepen. Hoe meer abonnementsgeld  je betaalt, des te meer minuten/sms’jes er in je formule inbegrepen is.  Tot zover kan ik de filosofie van de telecom-industrie perfect volgen.

Hoe werkt het exact? Wel het zit zo; wanneer je belt naar je vrienden of collega’s worden er dus belminuten afgetrokken van het totaal dat ingebegrepen is in je formule. Ook met smsjes geldt dit. Eens de ‘gratis’ belminuten op zijn wordt je verder aan het normale tarief gefactureerd.

Get smart met een smartphone

Sinds enkele maanden heb ik een smartphone. Welk merk of model het juist is doet er niet echt toe, maar wat wel van belang is, is het feit dat je er handige programma’s voor hebt die je verbruik kunnen bijhouden. Zo gebruik ik zelf ‘Call Meter 3G‘; hiermee kan je het bel-, sms- en data-verbruik bijhouden van je mobiele telefoon en zelfs berekenen hoeveel jouw volgende factuur je armer zal maken. Er zitten ook mogelijkheden in om rekening te houden met gratis nummers zoals je voicemail of 0800-nummers door middel van filters die je kan instellen.

Natuurlijk installeer je die programma’s niet zomaar voor het amusement op je smartphone; ze hebben namelijk een functioneel doel en om de accuraatheid van ‘Call Meter 3G‘ te double-checken ging ik mijn gegevens eens vergelijken met die op de site van Proximus. Ik logde mezelf dan ook snel in om mijn huidige rekeningstand te kunnen bekijken. Toen merkte ik dat er iets niet klopte; er zat een half uur verschil tussen de verbruikte minuten van de website en die van Call Meter. Ik begreep eerst niet waar dit verschil vandaan kon komen en begon naarstig te zoeken naar mogelijke fouten die ik had gemaakt bij het instellen van de software, ondanks dat die al enkele maanden correcte resultaten had weergegeven. Misschien was er wel iets foutgelopen bij de laatste update ofzo?

En toen viel dan ook mijn frank, of moeten we nu eurocent zeggen? Ik had vorige week een aantal keren naar de klantendienst van Proximus gebeld om wat aanpassingen door te geven in verband met mijn facturatiegegevens; ik heb wel telkens eerst een tijdje in de wacht gezeten en alles bij elkaar moet dat toch wel een half uur zijn geweest. Ik zette in Call Meter mijn filter voor de ‘Groene Nummers’ uit en na het herberekenen van de bel-, sms, en datalogs kwam dan ook naar voor dat hier dat half uur verschil zat.

Proximus; altijd dichtbij… je volgende factuur

Ik heb dan ook meteen naar Proximus gebeld om dit te melden; dat er dus van de gratis belminuten wordt afgesnoept wanneer je naar 0800-nummers belt. Hun antwoord hierop was dat dit helaas niet correct wordt weergegeven voor de huidige factuur. Wanneer de facturen worden opgemaakt zou het echter wel correct worden verrekend en zouden de gebelde 0800-nummers alsnog aan 0 euro moeten worden gefactureerd.
Ik kan anders wel uit mijn vorige factuur opmaken dat ALLE gebelde nummers die binnen je gratis minuten pakket zitten aan 0 euro worden gefactureerd. Er werd mij dan ook gevraagd of ik op mijn vorige factuur eens kon nakijken of het daar correct was gefactureerd. Helaas moest ik mezelf en de Proximus-medewerker teleurstellen met de boodschap dat ik slechts zelden naar een 0800-nummer bel met mijn gsm en dus geen eerdere feiten heb in dezelfde omstandigheden (binnen dit belpakket).

Er werd mij dan aangeraden om zeker mijn eerstvolgende factuur goed te bewaren en indien het daar alsnog verkeerd zou zijn aangerekend ik opnieuw contact met de klantendienst moet opnemen. Al zal ik wel twee keer nadenken of ik hen via mijn gsm-provider ga opbellen; ik heb dan ook met veel plezier SIP software op mijn gsm geïnstalleerd zodat ik aan veel lagere tarieven via internet kan bellen en geen angst hoef te hebben om mijn dure ‘gratis’ belminuten te moeten verkwisten aan zogenaamde groene nummers.

Over Michael Bogaerts

Wil je helpen? Neem dan contact op via mail op 'info apenstaart bogy punt be'
Dit bericht is geplaatst in Telecom met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Bij Proximus betaal je om gratis nummers te bellen

  1. Wouter Vyvey schreef:

    Michael,

    Ik las met veel interesse je artikel. Ikzelf ben ook overgeschakeld op SIP sinds een tijdje met ernaast nog een PX abo. Ik heb een Siemens SIP telefoon op mijn draadloze router zitten en daarmee bel ik via Telenet Basic naar binnen en buitenland van thuis uit. Op mijn gsm heb ik Lowcaller en MobileVOIP want SIP provider is Nonoh van Betamax voip. Ik ga overschakelen van PX naar MobileVikings zodra mijn contract met PX afloopt. MV biedt 2Gb data gratis en prepaid formule. Dus ik ga volledig naar VOIP op gsm.

    Jammer dat die Call Meter enkel op Android loopt. Mijn nokia loopt op Symbian.

    Blijkbaar zoek je ook goedkope beloplossingen. Heb je een idee over een interessante aanbieder voor DID nummers? Ik bel nu wel via SIP maar Nonoh biedt geen inbound nummers aan. Enige ervaring of advies m.b.t. in-nummers?

    Groeten,

    Wouter

    • Michael Bogaerts schreef:

      ik zoek geen goedkope beloplossingen hoor; ik bied ze zelfs aan :)

      via mijn voip oplossing bel je namelijk aan 10ct voor mobiel en 1.5ct voor vaste lijnen in belgie …

      én ik bied zelfs de mogelijkheid om (indien je interesse hebt) heel het handeltje te resellen (met marge)… zodat je ook je vrienden en familie kan laten profiteren van het netwerk…

      ik geloof dat dit redelijk interessante tarieven zijn; ik kan ze nog aanpassen als dat nodig zou zijn… Al ga ik wel niet enkele locaties met verlies verkopen om te proberen die met andere terug in te halen… Het is in ieder geval al de helft van bv voipbuster (die vroegen 20ct voor mobiel verkeer in belgie)

      qua did nummer heb ik voorlopig geen noden; ik gebruik mijn gsm (sip + gsm) daar gewoon voor, én mijn c470 (sip + pstn) hangt aan de vaste lijn… vroeger gebruikte ik gewoon een 3starsnet nummer; 36 euro per jaar (kreeg je ook nog eens credits bij..) maar aangezien ik toch een vast nummer heb van m’n adsl heb ik da eigenlijk ni nodig…

      vroeger had ik een goed draaiende VOIPcredit-handel; maar op een gegeven moment stopte men met het uitgeven van commissies.. toen ben ik er ook mee gestopt… in die tijd werkte ik met voxbone om did-nummers te fixen… maar da’s enkel maar interessant als je er meerdere (10+) per jaar kan aankopen.. anders is het gewoon té duur… Aangezien ik nu juist mijn nieuwe services terug in gang aan het zetten ben (eigen label, geen afhankelijkheid meer voor commissies etc…) heb ik helemal nog niet genoeg vraag naar DID nummers om terug met voxbone in zee te gaan…
      Ondertussen is er ook veel meer concurrentie heb ik gemerkt; en ik zal dus een manier moeten vinden om me te onderscheiden van de rest; waardoor ik dus genoeg omzetten kan maken en klanten vinden om dus terug van voxbone gebruik te maken… in principe komt het er gewoon op neer ‘hoe meer nummers, hoe goedkoper ze zijn…’

  2. S schreef:

    Heb wel interesse in je voip oplossing 10ct mobiel en 1,5ct vast in de veronderstelling dat de kwaliteit meer dan voldoende is. Heb je dit al getest op een 3G smartphone/GSM ? Voldoende kwaliteit als resultaat ? Laat maar iets weten

    • Michael Bogaerts schreef:

      Ja ik heb dit zelf al getest. Beter nog; ik gebruik het op mijn Android telefoon én thuis met een Siemens c470ip toestel.
      Het werkt heel goed zolang je een goede verbinding hebt met internet. Via WiFi nooit problemen, via 3g gaat het ook zeer goed. Gprs is echter te zwak.
      Ik gebruik het vooral als ik naar vaste lijnen moet bellen of buitenlandse oproepen moet doen. Maar ook als mijn inbegrepen belminuten bijna op zijn, want ze kosten meer op mijn gsm dan via voip.
      Hopelijk heb je wat aan deze info. Ik kan je altijd een lijst met de beltarieven doorsturen als je wil. Via voip wordt er trouwens van de eerste seconde per seconde afgerekend, niet na de eerste minuut zoals bv. bij proximus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>